Hvad er MapDiet? 

Varieret, enkel og næringsberegnet kostplan udarbejdet af diætister.

MapDiet er dit kort over ”fødevare-junglen”. Det kan virkelig være svært at navigere i alle de gode råd, anbefalinger og avisforsider du konstant bombarderes med. Hos MapDiet vil vi gøre vores yderste for at guide dig sikkert igennem og sikre at du får en sund og varieret kost.

 

Forestil dig at du står i midten af et kort. Der er mange veje du kan gå, men udgangspunktet er altid en af vores kostplaner. Vores 1400 kcal kostplan til vægttab er gratis og den kan du starte med som udgangspunkt. Er dit mål ikke vægttab, så kan du se resten af udvalget af kostplaner i vores shop.

 

Sådan vælger du den rigtige kostplan

 

Variationsmulighederne er mange!

Vores kostplaner kan bruges som de er. Der er et forslag til hver af dagens måltider og kostplanen er dækkende for dit basale behov for vitaminer og mineraler.

Hvis du vil variere din kostplan, så kan du tilkøbe forskellige muligheder for variation.

 

Du kan enten købe flere måltider og på den måde skifte ud i morgenmåltider, frokost, aftensmad eller mellemmåltider. Der kan også købes lister over desserter, der kan udskifte et mellemmåltid eller to på din plan.

 

Vi har også sammensat flere pakker til dig, hvor du på én gang kan købe variationsmuligheder, der passer til kostplanerne.

 

Hvad er en makroliste?

En makroliste er en liste over kalorieindhold i føde- og drikkevarer, der primært indeholder et makronæringsstof. Makronæringsstoffer er fedt, protein og kulhydrat. Makronæringsstoffer er de byggeklodser vores mad er sammensat af og det er vigtigt at man de fleste dage får dækket sit daglige behov for makronæringsstoffer. Hvordan de skal sammensættes er individuelt, men du kan se et gratis forslag i vores gratis kostplan til vægttab på 1400 kcal.

 

Makrolisterne giver dig den størst mulige fleksibilitet til selv at sammensætte din plan og sikre masser af variationsmuligheder. Du kan dog vælge en nemmere løsning og i stedet bruge vores måltidslister. Måltidslisterne er hele, sammensatte morgen-, frokost-, aften- og mellemmåltider, hvor vi har sammensat dem for dig.

 

Grundlæggende anbefaler Nordiske Næringsstofanbefalinger at spise 45-60 procent af din daglige energi fra kulhydrat, ca. 10-20 af energien fra protein og 25-40 fra fedt. Da dette kan virke lidt for overordnet eller uoverskueligt for mange af os, har vi hos MapDiet lavet vores kostplaner, så de sætter fornuftige mængder af fedt, protein og kulhydrat sammen for dig. Men da de færreste gider spise efter den samme kostplan hver dag, sikrer makrolisterne at du kan udbytte de forskellige forslag på planen. Det kan være at udbytte rugbrød med brune ris, porre med knoldselleri eller olie med smør.

 

De færreste føde- og drikkevarer er rene kulhydrat-, protein- eller fedtkilder. Kort sagt indeholder en fødevare både kulhydrat og protein, men der vil ofte være et næringsstof der er mest af i produktet. Der vil være gengangere på nogle af listerne, da nogle fødevarer passer ind under flere makronæringsstoffer.

 

Vi har inddelt vores makrolister på følgende måde:

 

  • På kulhydratlisterne finder du bl.a. brød, ris, pasta, frugt, slik, sukker, kornprodukter, morgenmadsprodukter, mel og gryn. Grøntsager er IKKE med her. De findes på de separate grøntsagslister.

 

  • På proteinlisterne finder du bl.a. kød, fisk, fjerkræ, mejeriprodukter, skaldyr, indmad, ost og mejeriprodukter.

 

  • På fedtstoflisterne finder du bl.a. olie, nødder og fedtstoffer til stegning.

 

Der er de samme føde- og drikkevarer på eksempelvis fedt-, kulhydrat- og proteinlisterne. De er blot justeret i mængde for at passe til 50, 100, 150 og 200 kcal. Det samme gælder grøntsagslisterne. Der er de samme grøntsager på 50 og 100 kcal lister – blot tilpasset til at opfylde kravet om at en portion indeholder 50 eller 100 kcal. 

 

Hvad er en måltidsliste?

Måltidslisterne er hele, sammensatte morgen-, frokost-, aften- og mellemmåltider samt desserter, hvor vi har sammensat dem for dig. Selv om måltiderne er klar til brug, så kan du stadig variere dem ved at udskifte fedt, kulhydrat, grøntsager eller protein med makrolisterne.

 

Hvor stort et måltid, du har brug for, vil afhænge af hvor mage kalorier, du har plads til at spise pr. dag. Vi har gratis lavet en vægttabsplan på 1400 kcal og på den er der afsat 300 kcal til morgenmad, 350 kcal til frokost, 500 kcal til aftensmad og to mellemmåltider hvor et er på 100 kcal og et er på 150 kcal. Du kan derfor vælge at supplere med måltidslister, der passer til de måltider eller du kan supplere med en aftensmåltidsliste til 350 kcal og dermed få frigivet 150 kcal til en dessert.

 

Måltidslisterne indeholder som udgangspunkt 10 forslag til det valgte måltid eksempelvis morgenmad. Som ved de andre produkter og anbefalinger her på siden anvender vi Fødevarestyrelsens officielle kostråd som rettesnor. Derfor har vi fokus på at måltiderne er varierede, indeholder mest muligt frugt og grønt, primært indeholder umættet fedt og sparer på salt og tilsat sukker. Når det er sagt, så er vores grundholdning at ”lidt af det hele, giver plads til det hele!”. Derfor finder du heller ikke opskrifter, der indeholder mange specialprodukter og vi er som udgangspunkt hverken glutenfri, laktosefri eller sukkerfri.

 

Det er grundlæggende de samme måltider du finder på måltidslisterne blot justeret til det pågældende energitrin. Det betyder, at der eksempelvis er de samme opskrifter på måltidslisterne aftensmad til 350 kcal, 400 kcal, 450 kcal og 500 kcal, men de vil være justeret med mere kulhydrat, protein og fedt alt efter hvad der passer til opskriften.