fbpx

Hvor meget frugt og grønt spiser du?

grontsager_blog

Et af vores vigtigste kostråd er kostrådet om at spise frugt og mange grønsager.
Helt præcist anbefales du at spise 600 g frugt og grønt dagligt – og helst flest grønsager af den grove slags. Det vil være grønt i form af kål, rodfrugter, bælgfrugter eller løgplanter. Men inden du begynder at tænke, at det når jeg da sjældent, så kan vi trøste dig med at du bestemt ikke er den eneste!

Ifølge den nationale sundhedsprofil fra 2017 hvor +170.000 danskere har svaret på hvordan de dagligt spiser, så når 89,9% af de adspurgte ikke målet om de daglige 600 gram! Ser man på fordelingen af mænd og kvinder, så er det 92,5% og 87,3% af kvinderne, der ikke kommer i mål med anbefalingerne.

Men hvorfor er det så vigtigt?
Det er super vigtigt af mange årsager, men her er i hvert fald 3 rigtig gode grunde:

  • Et højt indtag af frugt og grønt forebygger en lang række livsstilssygdomme. Dette skyldes bl.a. at frugt og grønt har et højt indhold af antioxidanter samt kostfibre, vitaminer og mineraler.
  • Frugt og grønt har et lavt kalorieindhold pr. 100 g sammenlignet med andre fødevarer. Det betyder at du kan spise meget frugt og grønt for få kalorier.
  • Frugt og grønt er naturens fastfood! Det er nem og billig mad. Især hvis du køber efter sæson og supplere med frosne grøntsager, når de friske er svære at få her i vinterhalvåret.

Så gør en aktiv indsats for at spise mere frugt og grønt til alle dagens måltider.
ALT tæller! Så tilføj et æble til dine havregryn, spis gulerødder som mellemmåltider, suppler din frokost med gnavegrønt og slut af med et stykke frugt og tilsæt grønsager til dine hovedretter eller server salat til. Vi skal selvfølgelig nok løbende inspirere dig til mere frugt og grønt på MapDiets blog, hjemmeside og på de sociale medier. Del gerne dine opskrifter og bedste tips med os! Det vil vi KUN blive glade for 🙂

Del gerne

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Seneste indlæg

Os bag MapDiet

Ved tasterne på bloggen samt i virksomheden MapDiet finder du to erfarne kliniske diætister. Anne Louise Knudsen og Stine Junge Albrechtsen har begge mange års erfaring som selvstændige diætister, foredragsholdere og undervisere. De brænder begge for deres fag og er eksperter i at levere viden om kost, træning og livsstil i et sprog alle kan forstå og uden løftede pegefingre. Kort sagt formidling i øjenhøjde og med realistiske målsætninger.

Anne Louise & Stine Junge

Luk menu
×
×

Kurv

Kurv