fbpx

På loftet sidder nissen med sin julegrød…

… Og det skal han have lov at blive ved med 🙂

Selvom man gerne vil leve sundt eller måske lige frem tabe sig i julen, behøver det ikke være en lang, hård kamp! Julen er den højtid, hvor der hygges og bliver spist rigtig meget fed og sød mad! En måned fyldt med fristelser og jul uden godter og risengrød er altså lidt trist.
Vi skal ikke leve med forbud men med små mængder af de gode sager. Lidt af det hele giver plads til det hele, men hvor meget skal man så have?

I et sundt liv er der ikke noget, der hedder ”one size”

Alle kroppe og mennesker er forskellige og det skal vi selvfølgelig tage højde for.
Men går man ind i december måned med et lager af gulerødder og blomkål og målet er at leve udelukkende af det  – så har man tabt på forhånd! Vi skal ikke sætte os selv op til at fejle på forhånd, men derimod skal vi gå igennem december med oprejst pande og undgå at skulle slås med dårlig samvittighed eller have som mål at løbe 500km efter tante Olgas julefrokost.
Det handler om at være bevidst om hvor der er noget at spare rent kaloriemæssigt og mærke efter hvad man virkelig har lyst til og hvad der ikke betyder noget. Mange erstatter eksempelvis konfekten med nødder og dadler, men når man sammenligner 100 g marcipan (ca. 475 kcal) med 100 g valnødder (ca. 675 kcal) eller 100 g tørrede dadler (ca. 310 kcal), så er det ikke helt ligemeget hvad man vælger!

”Ejjjjj !!! så kunne jeg ligeså godt have spist det marcipanbrød !”.

Den følelser er SÅ nedslående!  Man troede lige man havde fanget den….

Netop derfor står MapDiet klar  – også i julen ! Vi vil gerne hjælpe dig med, at vælge et sundt alternativ til den bløde marcipan eller den tunge julemad. Ofte er der en del kcal at spare ved små simple ændringer i din ”julekost”.
Det kan være at udskifte den fede spegepølse med roastbeef og spare ca. 325 kcal pr. 100 g (JO, der er meget at spare) eller vælge et par clementiner i stedet for at få julesmåkager hver aften.

Se eksempler på vores Instagram og Facebook for masser af ideer til hvor du kan spare lidt – f.eks. beholde marcipanbrød eller bedre kunne navigere rundt i lækkerierne til tante Olgas julebord 😊

Vi hjælper dig gerne! Alle vores materialer er udarbejdet af os – Stine og Anne Louise, og vi er begge uddannet kliniske diætister.

Og det er din GARANTI for et godt produkt, der dækker din krops basale behov for energi samt vitaminer og mineraler.

– Og der er uendeligt mange variationsmuligheder!

Hav en rigtig dejlig december!

Del gerne

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Seneste indlæg

Os bag MapDiet

Ved tasterne på bloggen samt i virksomheden MapDiet finder du to erfarne kliniske diætister. Anne Louise Knudsen og Stine Junge Albrechtsen har begge mange års erfaring som selvstændige diætister, foredragsholdere og undervisere. De brænder begge for deres fag og er eksperter i at levere viden om kost, træning og livsstil i et sprog alle kan forstå og uden løftede pegefingre. Kort sagt formidling i øjenhøjde og med realistiske målsætninger.

Anne Louise & Stine Junge

Luk menu
×
×

Kurv