fbpx

Parat til påskefrokost

I disse dage mødes mange af os til påskefrokoster med venner og familie. Derfor har vi set lidt nærmere på et par klassiske stykker smørrebrød som ofte kommer på bordet til en god frokost – en mad med hamburgerryg og italiensk salat samt en mad med hønsesalat.

 

 

 

 

 

Når man ser på de to madder er der flere forskelle, som kan være afgørende i forhold til hvor mange kalorier man ender med at have indtaget efter en påskefrokost.

Spis brød til – eller hvad?

Først og fremmest er der mængden af brød. Her har vi anvendt en lille skive rugbrød fra et helt fuldkornsrugbrød. Skiven vejer ca. 45 g og er lidt mindre end en klassisk firkantet skive rugbrød. Generelt kan du dog godt regne med at en skive rugbrød er ca. 100 kcal. Hvis du skal have en hel skive rugbrød under alle de typer af pålæg ,du gerne vil smage på bordet, så kan det derfor hurtigt løbe op! Så måske kan du nøjes med en kvart eller en halv skive brød og så lave “mini-madder” og dermed smage mange forskellige ting på bordet. Der er ikke den store kaloriemæssige forskel på fuldkornsbrød eller lyst brød, men rugbrød mætter ofte mere da det indeholder flere kostfibre. Desuden er der flere næringsstoffer i form af bl.a. mineraler i fuldkornsbrød frem for lyst brød.

Fedtstof på brød

På maden med hamburgerryg er der smør på brødet, men det er undladt under hønsesalaten. Som du kan se er det en forskel på knapt 40 kcal (5 g smør), men på mange madder kan man godt undvære fedtstof. Hvis fedtstof kun har den funktion at liste pålæg fast på dit brød, så kunne man anvende en lille smule af den italienske salat til at smøre under eller på andre madder måske lidt af remouladen på en roastbeef mad eller mayonnaisen til ægget? Elsker du smagen af smør, så er der ikke rigtig andet at gøre end at komme smør under pålæg, men ellers er der gode alternativer til “klister” under pålægget.

Spar de rigtige steder!

Vi har bevidst valgt de to varianter af smørrebrød for at vise at det ikke er helt lige meget hvilke madder, du foretrækker. Mayonnaisen i hønsesalat og den italienske salat vejer tungt mens det magre pålæg i form af hamburgerryg, røget filet, roastbeef, skinke, tun eller kyllingebryst kun bidrager med ca. 10-12 kcal pr. skive. Måske der også kunne suppleres med noget mere grønt for at give madderne mere fylde og nedbringe mængden af mayonnaise. Det kunne være i form af stængler af asparges, tomat i skiver, agurk, peberfrugt eller finthakket radise. En klassisk kartoffelmad er også et godt, magert alternativ.

Hvis du gerne vil se flere madder eller se på kalorierne i påskens alkohol eller slik, så følg med på vores Facebook side eller på MapDiets Instagram profil.

 

Del gerne

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Seneste indlæg

Os bag MapDiet

Ved tasterne på bloggen samt i virksomheden MapDiet finder du to erfarne kliniske diætister. Anne Louise Knudsen og Stine Junge Albrechtsen har begge mange års erfaring som selvstændige diætister, foredragsholdere og undervisere. De brænder begge for deres fag og er eksperter i at levere viden om kost, træning og livsstil i et sprog alle kan forstå og uden løftede pegefingre. Kort sagt formidling i øjenhøjde og med realistiske målsætninger.

Anne Louise & Stine Junge

Luk menu
×
×

Kurv