REM-S – Relativ energimangel i sport

REM-S er et syndrom alle idrætsaktive kan opleve, hvis indtaget af kalorier er for sparsomt i forhold til, hvor mange kalorier der bliver forbrændt. Læs artiklen for at blive klogere, og regn selv på hvor mange kalorier du skal indtage. 

REM-S er et syndrom der for relativt nyligt (2014) blev erstatningen for ”Den Kvindelige Idrætstriade”. IOC (Den Internationale Olympiske Komite) udsendte i 2014 en erklæring, der skal sætte fokus på atleters indtag af energi, og den negative konsekvens der opstår, hvis der ikke er tilstrækkeligt energi tilstede i løbet af en dag.

Syndromet opstår når atleter ikke får nok energi/mad til at opretholde de basale funktioner som kroppen har brug for energi til. Får man som atlet, der træner en hel del timer om ugen, ikke nok mad, kan kroppen bl.a. ikke danne de hormoner som nedenstående processer styres af.

Følgende funktioner påvirkes i negativ retning:

  • Basalstofskiftet
  • Forstyrrelser i menstruationscyklus
  • Knogletæthed  (lav østrogen = hurtigere nedbrydning af knoglemassen og dermed knogletætheden)
  • Immunforsvar
  • Proteinsyntese
  • Hjerte-kar systemet (på sigt)
  • Psykologiske faktorer

Syndromet rammer ikke kun kvinder og netop derfor skiftes ”Den Kvindelige Idrætstriade” ud med REM-S syndromet da mandlige atleter også kan komme i risikogruppen.

Mange oplever symptomer som:

  • Nedsat træningsrespons
  • Hyppige skader/træthedsbrud
  • Humørsvingninger
  • Lav jern-status
  • Følelsen af at være ”flad” både til træning og i fritiden
  • Ingen fald i vægt trods energiunderskud

Man bruges følgende formel til at beregne hvorvidt atleten får nok energi:

En energitilgængelighed på 45 kcal/kg fedtfri masse pr. dag, anses for at være tilstrækkeligt for en voksen atlet. For yngre atleter skal energitilgængeligheden ligge på >45 kcal pr. kg. fedtfri masse da de stadig vokser.

Et eksempel:

Der spises dagligt 2000 kcal.

Der forbrændes på én træningsdag 600 kcal

Den fedtfri masse er 51 kg. (kan måles på en InBody)

Denne atlet får altså ALT for få kalorier på en dag, hvor der alene på træningen forbrændes 600 kcal. Skal regnestykket passe, skal vedkomne have ca. 2900 kcal.

Spises der færre kalorier over en længere periode, kan syndromet opstå. Det er ikke sikkert at alle symptomer opleves, men for specielt kvinder bliver det meget tydeligt hvis menstruationen udebliver.

Skal man som atlet ned i vægt, kan energitilgængeligheden sænkes til 30-45 kcal/kg fedtfri masse pr. dag. Dog skal man i denne periode være opmærksom på symptomerne på REM-S.

Der er en del atleter der kontakter mig fordi de trods et lavt energiindtag og høj træningsintensitet, ikke kan komme ned i vægt. Det er ret simpelt; de får ikke nok mad! Basalstofskiftet tilpasser sig, så på trods af for få kalorier, vil et vægttab ikke indtræde. Når kroppen får energi/kalorier igen, vil man opleve, at de ønskede resultater opnås.

Syndromet kan være svært at spotte fordi mange af symptomerne kan opstå på grund af andre faktorer i livet. Kan man udelukke andre grunde til symptomerne, skal man kigge på energi-indtaget. Mange atleter bliver overrasket over hvor mange kalorier de rent faktisk kan tillade sig at spise, selv ved et vægttab.

Hos MapDiet kan vi hjælpe dig med en sportsspecifik kostplan så du er sikret et højt nok kalorieindtag. Læs mere om vores online forløb her.

Del gerne

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Seneste indlæg

Os bag MapDiet

Ved tasterne på bloggen samt i virksomheden MapDiet finder du to erfarne kliniske diætister. Anne Louise Knudsen og Stine Junge Albrechtsen har begge mange års erfaring som selvstændige diætister, foredragsholdere og undervisere. De brænder begge for deres fag og er eksperter i at levere viden om kost, træning og livsstil i et sprog alle kan forstå og uden løftede pegefingre. Kort sagt formidling i øjenhøjde og med realistiske målsætninger.

Anne Louise & Stine Junge

Luk menu
×
×

Kurv