fbpx

Sådan får du brugt en hel pose gulerødder!

Gulerødder er ofte en af de grønsager, vi sætter på vores kostplaner. Den er nem at spise rå, billig at købe og kan købes alle steder – også om søndagen når de fleste grøntafdelinger ellers kan virke lidt tomme i det lokale supermarked. 

Guleroden kan dog meget mere end spises rå! Så hvis du er træt af gulerodsstave, har du så overvejet at en gulerod også kan:

– Rives og anvendes i råkost eller coleslaw (med lidt snittet kål og en god dressing)

– Moses eller pureres og spises som tilbehør til kød eller fisk

– Anvendes i en lækker gulerodssuppe

– Fermenteres (som du ser på billedet fra bogen “Spis tarmen sund og tab dig”)

– “Lyn-syltes” 

Især lynsyltningen er vi super glade for. Det er nemt og hurtigt og en god måde at få en ny smagsoplevelse med gulerødder. Prøv denne super nemme opskrift:

Rå-syltede gulerødder

  • ½ gulerødder
  • 1 lille håndfuld krydderurter (eks. basilikum og koriander)

Lage:

  • 1 dl æbleeddike
  • 1 dl rørsukker (ca. 75 g)
  • 1 spsk. frisk revet ingefær

Sådan gør du:

  • Kom eddike og rørsukker i en gryde, og kog op ved svag varme, til sukkeret er opløst.
  • Tilsæt revet ingefær, og afkøl lagen.
  • Skræl gulerødder og skær dem i tynde strimler med kartoffelskrælleren. Kom strimlerne i en skål, og hæld lagen over. Top med friske krydderurter.
  • Syltede grønsager holder sig fint i køleskab så længe al grønt er dækket af lage. Hvis du ikke stikker fingrene eller beskidte gafler i lagen, så kan de holde sig i månedsvis.
 

Energi (kcal)

Fedt (g)

Protein (g)

Kulhydrat (g)

Kostfibre (g)

Pr. 100 g

61

0,3

0,7

13

2,4

Pr. portion (547 g)

332

1,9

3,7

60

13

 

Billede: Sarah Sanctuary Williams

Del gerne

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Seneste indlæg

Os bag MapDiet

Ved tasterne på bloggen samt i virksomheden MapDiet finder du to erfarne kliniske diætister. Anne Louise Knudsen og Stine Junge Albrechtsen har begge mange års erfaring som selvstændige diætister, foredragsholdere og undervisere. De brænder begge for deres fag og er eksperter i at levere viden om kost, træning og livsstil i et sprog alle kan forstå og uden løftede pegefingre. Kort sagt formidling i øjenhøjde og med realistiske målsætninger.

Anne Louise & Stine Junge

Luk menu
×
×

Kurv