fbpx

Vægttab tager tid

Vi nærmer os afslutningen af sommerferien og det betyder for mange at vægten er øget en smule. Det kan være alt fra få til mange kilo afhængig af feriens længde og indhold af is, grillmad og kølige drinks. Uanset hvad så er det vi oftest støder på som diætister et ønske fra vores kunder og følgere om at vægten skal forsvinde lige så hurtigt som den kom på, men det er desværre ikke altid muligt. De primære årsager til at vægttab tager længere tid end vægtøgningen i sommerferien er følgende tre årsager:

  1. TIDEN DU HAR TIL RÅDIGHED

Vægttab kræver en indsats! Mad og motion skal ofte planlægges og mens ferien bød på masser af rolige dage med god tid til lækkert morgenbord og lange aftener med vin og flere retter, så er hverdagens program ofte noget mere presset. Et godt tip kan derfor være at følge en kostplan eller bruge vores kostplansapp, så du ikke selv skal tænke over hvad du skal spise, men kun at få købt ind til det.

I forhold til motionen så tænk i transportmotion. Kan du tage cyklen på arbejde/studie eller bare en del af vejen? Kan du indlægge gåture i pauser eller efter aftensmaden? Og ellers tænk at “lidt også har ret” og prøv en 7-minute-workout på mobilen eller tag et begynder løbeprogram?

2. NYDELSEN VED GOD MAD SKAL VÆRE DER

Selv diætister ved godt at is smager væsentligt bedre end gulerødder på en varm sommeraften. Det afgørende her at ikke at miste glæden eller nydelsen ved mad – selvom du gerne vil ned i vægt! Først og fremmest kan du se på små ombytninger i hverdagen. Det kan være en sodavandsis frem for vaflen eller chokoladeisen eller en pakke gajoler frem for hele posen med lakrids.

Desuden kommer du langt ved at beslutte at din frokost og aftensmad skal bestå af 50% grønt. Du behøver ikke afstå fra brød, ris, pasta eller anden stivelse, men blot skære ned til at det maximalt udgør 25% af din tallerken. Det hjælper selvfølgelig også at holde sig til en portion og er du vildt motiveret efter at se hurtige resultater, så skift din middagstallerken ud med en frokosttallerken. Husk også at du sandsynligvis kan spise helt almindelig mad sammen med resten af familien – blot med fokus på masser af grønt og magre varianter af bl.a. kød og mejeriprodukter. 

Opsummeret skal kosten stadig smage godt, indeholde nydelseselementer og være overskuelig at overholde. Glem lynkure og hurtige løsninger – de gør dig bare sur og sulten!

3. TÅLMODIGHED ER EN DYD!

Ja, det lyder som en kliche, men vi kan vel hurtigt blive enige om at det er sjovere at tage på end at tabe sig? Og noget nemmere at være 1500 kcal i overskud med en kæmpe vaffel med alt tilbehør og en pizza med kold fadøl end at skære 500 kcal ud af dit daglige hverdags-kaloriebudget. 

Der er altså i meget grove tal ca. 7000 kcal gemt i et kilo kropsmasse. Så det tager altså noget tid at fjerne! For en normalvægtig kvinde, der forbrænder ca. 2000 kcal/dag så skulle hun lukke munden og leve af vand i 3,5 dage før der røg et kilo (hvis ikke vi regner med at kroppen selvfølgelig tømmer sine depoter for kulhydrat, mave-tarmsystemet er tømt for mad osv). Så hvis den samme kvinde vælger at følge en plan på 1500 kcal, så vil det tage hende 14 dage at barbere et kilo af (som måske kun tog en lille uge at få på i form af rosé og skøn italiensk gelatto?). 

Er projektet stadig uoverskueligt, så kan du jo altid få vores hjælp 🙂 Enten med kostplanen, app’en eller i et forløb hos os.

 

Del gerne

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Seneste indlæg

Os bag MapDiet

Ved tasterne på bloggen samt i virksomheden MapDiet finder du to erfarne kliniske diætister. Anne Louise Knudsen og Stine Junge Albrechtsen har begge mange års erfaring som selvstændige diætister, foredragsholdere og undervisere. De brænder begge for deres fag og er eksperter i at levere viden om kost, træning og livsstil i et sprog alle kan forstå og uden løftede pegefingre. Kort sagt formidling i øjenhøjde og med realistiske målsætninger.

Anne Louise & Stine Junge

Luk menu
×
×

Kurv