fbpx

Vores bedste tips til din festival

Festivalsæsonen er for alvor i gang og selv om mange sikkert allerede har nydt den første fadøl og gode koncert på en af de mange festivaller, så er det aldrig for sent at give lidt tips til kommende festivaller. 

De fleste kalorier på festivaller kommer fra drikkevarer. Her er det lige meget rent kaloriemæssigt om du vælger en øl eller en sodavand, da begge dele bidrager med ca. 40 kcal pr. 100 ml. Det bedste tip er derfor primært at slukke tørsten i vand, da et krus fadøl vil bidrage med ca. 200 kcal. Vælger du at drikke shots til din øl, så kan du lægge ca. 60 kcal til pr. 2 cl shot (30% alkohol). Så en god dag på festival med 5 øl, 2 shots og et par drinks kan hurtigt løbe op i 1500 kcal for drikkevarer alene. 

Maden på festivaller byder på alt mellem himmel og jord, men ser vi på de klassiske burgere, pitabrød med kebab eller flæskestegssandwich så er vi ude i 500-700 kcal pr. sandwich/pitabrød. Så med et par måltider og de førnævnte drikkevarer, så kan du snildt indtage 2500-3000 kcal på en festivaldag (uden at medregne morgenmad eller snacks). Medbringer du selv mad i en camp, så er et godt råd at vælge rugbrød og dåsefisk. Det er billigt og nemt. En god rugbrøds klapsammen med makrel og en stribe mayonnaise kan klares for 450-500 kcal og vælger du tun i stedet kan du spare ca. 100 kcal. 

Heldigvis er de fleste festivaller kun et par dage eller en uges tid, hvis du tager campingdagene med. Derfor vil man snildt kunne hente det kalorieoverskud i dagene efter (måske fordi man skal have hentet den tabte søvn – og den, der sover, spiser ikke 🙂 ). Du kan også vælge at øge dit aktivitetsniveau. Du kan starte med at danse godt med til de mange koncerter, hvor du godt kan forbrænde 325-400 kcal i timen, hvis du virkelig giver den gas! Måske en frisk løbetur frem til køen til koncerten med dit yndlingsband eller en frisk stafet i din camp kan være en mulighed? Her kan du forbrænde ca. 500 kcal pr. times løb. Hvor meget man forbrænder er selvfølgelig altid afhængigt af din højde, vægt, dit køn og din muskelmasse, så ovenstående er estimater baseret på en vægt omkring 70 kg.

Du kan se alle disse tips illustreret på vores facebook og instagram i den kommende uge. Rigtig god festival!

Del gerne

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Seneste indlæg

Os bag MapDiet

Ved tasterne på bloggen samt i virksomheden MapDiet finder du to erfarne kliniske diætister. Anne Louise Knudsen og Stine Junge Albrechtsen har begge mange års erfaring som selvstændige diætister, foredragsholdere og undervisere. De brænder begge for deres fag og er eksperter i at levere viden om kost, træning og livsstil i et sprog alle kan forstå og uden løftede pegefingre. Kort sagt formidling i øjenhøjde og med realistiske målsætninger.

Anne Louise & Stine Junge

Luk menu
×
×

Kurv